FANDOM

Freddie Mercury (ur. jako Farrokh Bulsara 5 września 1946 w Zanzibarze, zm. 24 listopada 1991 w Londynie) – brytyjski muzyk rockowy, niejednokrotnie określany mianem jednego z najlepszych męskich wokalistów[1][2]. Zmarł z powodu powikłań wywołanych przez AIDS. Był biseksualny[3]. Najbardziej znany z londyńskiej grupy Queen. W 2005, w ankiecie zorganizowanej przez MTV2 i Blendera, Freddie Mercury został wytypowany na najlepszy głos męski wszech czasów[2]. Grał ponadto na gitarze i instrumentach klawiszowych.

Historia Edytuj

Edukacja Edytuj

Farrokh Bulsara urodził się w 1946 w Zanzibarze jako dziecko Bomi i Jer Bulsarów. Pierwszym instrumentem, na którym nauczył się grać, był fortepian, bowiem pierwsze lekcje gry brał już w wieku siedmiu lat. Będąc w indyjskiej szkole St. Peter’s School, założył swój pierwszy zespół – The Hectics. Wówczas okazało się, że Farrokh ma słuch absolutny, czyli rzadką umiejętność doskonałego rozpoznawania nut. Później uczył się także w szkole St. Mary’s School oraz przy klasztorze św. Józefa w Zanzibarze.

Przeprowadzka do Anglii, początki Queen Edytuj

W 1964 z powodu rewolucji w Zanzibarze, rodzina Bulsarów przeprowadziła się do hrabstwa Middlesex w Wielkiej Brytanii. Zamieszkali oni w Feltham, jednej z dzielnic Londynu. Kiedy Farrokh studiował na Ealing Art College, dołączył do grupy bluesowej Wreckage. W tej samej uczelni wówczas istniał inny zespół, Smile, do którego należeli Brian May, Roger Taylor i Tim Staffel, współlokator Farrokha. Bulsara zaprzyjaźnił się z Mayem i Taylorem, a także został fanem ich zespołu. Wkrótce, gdy Staffel odszedł od Smile, Bulsara zajął jego miejsce i zmienił nazwę grupy na Queen. W tym samym czasie przyjął imię i nazwisko Freddie Mercury.

Rozwój kariery muzycznej Edytuj

Freddie Mercury był zafascynowany muzyką operową i baletem. Napisał wiele piosenek grupy, ale jego największym przebojem był Bohemian Rhapsody, łączący w sobie styl a cappella, operę i hard rocka. Miał również interesujący sposób śpiewania i niezwykle szeroką skalę głosu (4 oktawy). Jego wokal i nietypowe dźwięki Red Special Briana Maya to jedne z najbardziej charakterystycznych cech tej grupy. Podczas koncertów często wprowadzał drobne zabawy z publicznością, polegające na powtarzaniu dźwięków podawanych przez niego.

1980 i zmiana wyglądu Edytuj

Do 1980 Freddie Mercury miał długie włosy, podobnie jak pozostali członkowie zespołu. Jednak w 1980 przeszedł całkowitą zmianę wyglądu, upodabniając się do szerzącego się wówczas stylu punkowego – ściął włosy, zapuścił wąsy, a na okładce albumu The Game z czerwca 1980 zaprezentował się w skórzanej kurtce, tak jak inni muzycy Queen.

Choroba i śmierć Edytuj

„Wtedy było już oczywiste, że jego dni są policzone, ale on chciał prowadzić nadal normalne życie i tworzyć. Powiedział: «Piszcie dla mnie i nagrywajmy. Dokończycie, kiedy mnie już nie będzie». Potrafił wspaniale pogodzić się z losem. […] Nie czuł się dobrze, ale jeśli było trzeba, pytał: «Potrzebujemy wokalu? Zaśpiewam». Wypijał kilka kieliszków wódki, opierał się na biurku i śpiewał zachwycająco, z wielką pasją i siłą. Dopóki nie padł ze zmęczenia. Myślę o nim cały czas. Nie ma dnia, żebym o nim w jakiś sposób choć raz nie pomyślał.”
— Brian May

Freddie Mercury zaraził się wirusem HIV, ale ukrywał ten fakt przed światem. Wiedziała tylko najbliższa rodzina i muzycy. Sam nigdy nie był pewien, kiedy do tego doszło. Tracił szybko na wadze, a jego stan zdrowia mocno się pogorszył w 1990. Mimo to nie tracił wiary w siebie i kontynuował nagrania do albumu Innuendo. Ostatni raz przed kamerą pokazał się na potrzeby teledysku do piosenki These Are the Days of Our Lives. Mimo skromnego, czarno-białego wideo, na nagraniu widać chorobę Freddiego. Wciąż jednak nagrywał.

Freddie Mercury zmarł 24 listopada 1991 w Londynie. Dzień przed śmiercią oświadczył publicznie, że jest nosicielem wirusa HIV i chorym na AIDS.

Cytaty Edytuj

Uwaga: ta sekcja zawiera wulgarne cytaty.

  • „Miłość jest rosyjską ruletką”.
  • „Nie lubię swoich zębów, a tak to jestem zajebisty”.
  • „Nie chcę iść do nieba, w piekle można spotkać ciekawszych ludzi”.
  • „Pieprzę rocka, przerzucam się na operę”.
  • „Jestem muzyczną prostytutką”.
  • „Za pieniądze nie można kupić szczęścia, ale one mogą je dać, cholera”.
  • „Nawet jakby przyszło mi umrzeć jutro, nic mnie to nie obchodzi. Spróbowałem już wszystkiego”.
  • „Wymyśliłem nazwę «Queen». To tylko nazwa, ale jest królewska i brzmi wspaniale. Lubię się otaczać wspaniałymi rzeczami”.

Galeria Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best_vocalists.html
  2. 2,0 2,1 http://www.amiannoying.com/%28S%28zt0dwylzdl0wb5c5mmsa1ass%29%29/collection.aspx?collection=534
  3. http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/november/24/newsid_2546000/2546945.stm

Bibliografia Edytuj

Muzycy Queen
Podstawowy skład: Freddie MercuryBrian MayRoger TaylorJohn Deacon
Basiści 1970-71: Mike GroseBarry MitchellDoug Ewood
Muzycy koncertowi: Morgan FisherFred MandelSpike EdneyJamie MosesDanny MirandaRufus Tiger TaylorNeil Fairclough
Współpracujący wokaliści: Paul RodgersAdam Lambert