FANDOM

Red Special

Model gitary

Red Special, Fireplace, Old Lady – osobista gitara Briana Maya, którą skonstruował wraz ze swoim ojcem Haroldem Mayem w sierpniu 1963.

Historia Edytuj

Brian May do szesnastego roku życia grał na gitarze akustycznej z przetwornikami, ale ta zaczęła mu nie wystarczać. Ponieważ on i jego ojciec byli majsterkowiczami, postanowili w 1962 zbudować zupełnie nową gitarę elektryczną, bo nie było ich stać na zakup istniejącej[1]. Poza przetwornikami Burns Tri Sonic zakupionymi w sklepie, gitara cała została stworzona z rzeczy dostępnych w domu – kawałków drewna, części motoroweru oraz guzików i drutów Ruth May (matki Briana). Łączny koszt stworzenia jej wyniósł Mayów osiem funtów[2]. Proces tworzenia trwał 18 miesięcy i odbywał się w domowej sypialni – miejscu, które Harold May zazwyczaj wykorzystywał jako swój warsztat.

Kostka Edytuj

Brian May do swojej Red Special jako kostki używa monety sześciopensowej, ponieważ uważa, że tradycyjne kostki są zbyt delikatne i miękkie. Moneta ta została jednak wycofana z obiegu w Wielkiej Brytanii, ale zważywszy na upodobania gitarzysty, mennica wytłoczyła dodatkową serię tychże monet. Widnieje na niej wizerunek Briana Maya, jego inicjały i napis Back To The Light.

Wzmacniacze Edytuj

Podstawowym wzmacniaczem używanym przez Briana Maya jest wzmacniacz klasy A – VOXVOX AC 30 AC30 o głębokim i ciężkim brzmieniu. Na koncertach, Queen wykorzystywało zestaw dwunastu takich wzmacniaczy. May używa także Deaky Amp – pieca gitarowego stworzonego przez byłego basistę Queen, Johna Deacona.

Nazwy Edytuj

  • Red Special pochodzi od oryginalnego, czerwonego koloru gitary.
  • Fireplace to po prostu angielskie słowo oznaczające kominek, bo z części starego kominka pochodzą fragmenty gitary.
  • Old Lady jest pieszczotliwą nazwą używaną przez Briana Maya, oznacza ona stary wiek gitary – obecnie ma już ponad 40 lat.

Przypisy Edytuj

  1. http://www.brianmayguitars.co.uk/red-special-story
  2. http://rockczasamiprzykurzony.blogspot.com/2011/11/brian-may-gitarzysta-queen-i-jego.html

Linki zewnętrzne Edytuj